Sider

onsdag 17. september 2008

Dikt til (nybakte) foreldre, babyer og dåp [og sånn...]

Her er noen fine dikt og ordtak som kan brukes til nyfødte og litt større babyer, nybakte mødre og fedre, til dåpsbarn, til egne barn, til andres barn ... osv! Kjenner du til opphavsmannen (-kvinnen) der jeg har skrevet «ukjent» blir jeg glad for en tilbakemelding!

Se også:

Ordtak om livets begynnelse

Jeg tror livet mitt begynte ved at jeg våknet
og ble glad i min mors ansikt.
Georg Elliot


En baby er sånn en flott måte å starte et menneske på.
Don Herold


Et barn er en gave
hvis verdi ikke
kan måles med
annet enn hjertet.
Ukjent


Et elskelig lite menneske,
ble født til jorden i natt.
Ga livet en ny mening
og verden en ny skatt.
Ukjent


Da du kom til verden, gråt du og alle omkring deg var glade.
Lev slik at den dagen du forlater verden,
da gråter alle, mens du ler
[Kinesisk ordspråk]


Hvis himmelen skaper et menneske,
må det også være bruk for det på en eller annen måte.
[Kinesisk ordspråk]



Bare et barn
Bare et barn kan lage en far og en mor ut av en lyst og en lengsel.
Bare et barn kan puste liv i en slekt.
Barn kommer fra et hemmelig sted der tiden renner inn i verden.
Har du spurt et barn hva som er der?
Barn viser kjærlighet – uten å kreve noe tilbake.
Har du kjent at det gir deg glede og styrke – men gjør deg sårbar?
Barn viser deg dine verste svakheter – uten beskyldninger.
Har du kjent at det gjør deg til en sint kriger – uten å drepe?
Barn viser deg din egen fortid speilet i nåtiden, har du lyttet til forskjellen?
Har du spurt og lært – i stedet for å svare?
Barn kommer fra et hemmelig sted der tiden renner inn i verden.
Det har med seg spørsmål med skjulte svar – og svar med skjulte spørsmål.
Den som vil lære noe om selve livet, bør ikke overse en så sikker kilde.
Bruk tiden – for plutselig er barnet forsvunnet langt inn i en voksen.
Trond Viggo



Å møte et barn i blikket
Å møte et barn i blikket er mer enn et møte med vår
Det er som å dra på en reise
tilbake titusener år
Og ikke bare finne sin egen barndom på ny
men artens famlende barndom
i tidenes morgengry.
André Bjerke



Løvetannens bønn
Blås på meg barn!
Fang mine stigende stjerner
og kikk på min gule sol
– som brenner i gressets
grønne himmel –
med alle de undrende øyne
La de små barn komme til meg
for de vet ikke hva ugress er.
Harald Sverdrup



Liten? Jeg?
Liten?
Jeg?
Langt ifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
Er DU større enn deg selv kanskje?
Inger Hagrup



Å bli mor
Ethvert nytt barn som blir født
inn i verden, er en ny tanke fra Gud,
En ny, frisk og skinnende mulighet.
Kate Douglas Wiggin



Alvene
Alvene bor
i blomstenes land
som drømmene bor i
det land hvor vi sover,

og hver gang vi drømmer,
flyr alvene over
og danser på blomster,
på gress og på vann.
André Bjerke



En mors kjærlighet er som en sirkel
En mors kjærlighet er som en sirkel
– uten begynnelse og uten slutt.
Den fortsetter rundt og rundt i stadig større ringer
og berører alle som kommer i nærheten av den.
Den omslutter dem lik morgentåken,
varmer dem slik sola ved middagstid
og dekker dem lik et teppe med aftenstjerner.
En mors kjærlighet er som en sirkel
– uten begynnelse og uten slutt.
[Art Urban]



Hvert barn er enestående
Du er deg barnet mitt, ikke en kopi av meg eller noen andre.
Du kommer selv til å finne ut hva du syns er vakkert.

Dine barn er ikke dine, de er sønner og døtre av livets lengsel etter livet.
De kom igjennom deg, ikke av deg, er hos deg og med deg, men ikke en eiendom du har.

Du kan gi dem kjærlighet, men ikke dine tanker. Barn har sine egne tanker.
Det kroppen trenger kan du gi dem men sjelen deres kan du ikke huse.

Barnes sjel bor i morgendagens bolig, dit du aldri finner veien selv i dine tanker.
Kahlil Gibran



Dikt til far
Jeg er så glad i far!
Og når han meg i hånden tar
og ut vi sammen drar,
så er jeg riktig kar!
Da går vi, far og jeg,
og prater så om alt vi ser,
– og enda mye mer –
og morer oss og ler!

Jeg er så glad i far!
Og når han ned av hyllen tar
en bok som er så rar,
så sitter vi og blar.
Så leser far og jeg
så mange lange eventyr
med bilder hvor det kryr
av nisser, troll og dyr.

Jeg er så glad i far!
Han ofte meg på skulderen tar,
og da jeg liten var
han meg på armen bar.
Far er så snill mot meg!
Han husket meg så mang en gang
på foten sin, og sang
og tok meg på sitt fang.
Margrehte Munthe



Det er så rart å tenke på
Det er så rart å tenke på
at tankene er bittesmå
og lever inni hodet mitt.
Men når de hokus-pokus-flyr
med tryllevinger langt avsted
til drømmeland, så blir jeg med.
Sidsel Mørck



Reise, reise, reise med en liten passasjer
Reise, reise, reise med en liten passasjer
Følge tegn som ingen andre ser
Være båt, frakte både jubel og gråt
Reise, reise, reise, lenger enn du hadde trodd
Kjenne liv der ingen før har bodd
Være lugar, seile med et spørsmål uten svar
Reise, reise, reise, langsmed dag og natt
Reisen er den lengste jeg har hatt
Være eget fyr, blinke for et gammelt eventyr
Reise, reise, reise, med en passasjer ombord
Nynne på en sang av hav og jord
Være solvarm strand, når en liten sjømann går i land …
Kari Bremnæs



Nå åpner livet munnen sin
Nå åpner livet munnen sin,
og ut kommer jeg, med hodet først –
så redd og tørst.
Jeg skriker til jeg får knoppen min,
og varmen ifra kroppen din.
Jeg suger og puster inn og ut,
og er en naken nyfødt gutt.
Hans Sande



Det største mysterium er ikke mer
Det største mysterium er ikke mer
enn det: at en ørliten kropp
er våknet til jorden. Den nyfødte ser.
To luker i himmelen går opp.

Selv fem-trinns-raketter og kjernefysikk
blir puslingers puslespill
når det nyfødte barn med bare et blikk
beviser at Gud er til.
André Bjerke



Elskede barn

Så kom du til oss du elskede barn
og grep våre hjerter med kraft.
Med ett fikk alt mer mening,
langt mer enn det noensinne har hatt

Du ler så du stråler, din sjel lyser klar
Du fanger all ømhet omkring
Små føtter og fingre, din hud og din duft,
så vakkert skapt allting

Ditt liv skal vi følge og finnes for deg
og dele din glede og sorg
Når skyggene truer ditt solskinn
er vi din trygge borg

I dag vil vi vise for venner og slekt
den gave vi har fått å bevare;
Et barn å få elske og beskytte fra vondt,
en lykke for stor å forklare.
Jessica Marie Nilsson


Diktet er egentlig et svensk dikt, her er det på orginalspråket:

Älskade barn
Så kom du då till oss du älskade barn,
och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening,
långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg.

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont,
en lycka för stor att förklara.
Jessica Marie Nilsson



Tenk alle de ørsmå sekunder
Tenk alle de ørsmå sekunder
du gir meg
et pust av tid
lille venn
hver stund er en hyllest til livet
som aldri vil
komme igjen

Men samle dem vil jeg
hvert eneste ett
og tre dem som perler
på snor
Slik at jeg kan minnes
dem om igjen
den dagen min lille
er stor
Ukjent



Det hender du blir lei deg
Det hender du blir lei deg,
Fordi jeg er så liten,
Jeg setter merker alle steder
Og gjør deg ganske sliten

Men hver dag blir jeg større
Ja, en dag blir jeg stor,
Og alle mine avtrykk
Blir bare svake spor

Her er mitt lille avtrykk
Så du kan huske og forstå
hvor søte hender jeg hadde
den gang de var små
Ukjent



Barnets ønsker
Klem meg ofte så jeg blir glad og trygg,
la meg føle meg elsket selv om jeg har vært stygg.
Vær konsekvent, du som er den voksne,
tross mine prøvelser og test,
for selv om jeg klager så er du absolutt best.

Vis meg med handling hva respekt er for noen ting,
lær meg å se det vakre i verden rundt omkring.
Fortell meg at jeg duger akkurat som jeg er,
og la meg høre ofte at jeg er veldig kjær.

La ditt hjem være et sted der toleranser og
kjærlighet bor.
Og husk at man kan leke selv om har blitt stor!
Ukjent



Du er latter
Du er latter
Du er varme
Du er min lykkeamulett
Du er glede
Du er kjærlighet
Du er det vakreste jeg har sett
På denne dag
jeg gir deg
et dikt på ferden
for å være mamma’n din
er den største glede i verden
Ukjent



Den vakreste skapning
Du har blå øyne
og røde kinn.
Du har latter som smitter du,
jenta mi!

Den vakreste skapning
på denne jord!
Den største prestasjon,
gjort av din far og mor.

Nysgjerrige blikk,
det vakreste smil.
Du er stoltheten
til mamma'n og pappa'n din.
Ukjent



En liten stjerne
Det finnes en liten stjerne
som vil lys på din vei,
som vil trenge gjennom mørket.
Den vil lyse kun for deg

Det finnes en liten stjerne
som vil følge deg på din vei,
gjennom livets mange stunder.
Den vil aldri svikte deg.

Det finnes en liten stjerne
som vil spre glede på din vei.
Den vil alltid være til stede,
denne stjernen er kun for deg

Det finnes en liten stjerne
som vil lyse opp din vei.
Hvis den får, så kan den love at
mørket aldri vil komme til deg
Ukjent



En rose
En rose din mor og far fikk i gave,
fra selveste himmelens have.
Et barn ble lagt i deres favn,
og _______ ble hennes/hans navn.
Ukjent



Måtte den lille
Måtte den lille
få et liv som er rikt og godt -
og finne lykke og glede
både i stort og smått!



Liten, søt og full av håp
Med de beste lykkeønskninger til din dåp!






I dag ble du båret i kirken inn
I dag ble du båret i kirken inn
jeg hørte klokkene kime
Må du vokse opp med
et livsglad sinn
og ha det til siste time
Nå er du skrevet inn
i det Guds store bind
med alles navn
Nå livsferden din
føre deg trinn for trinn
mot Herrens favn.
Ukjent



Kjære barn
Kjære barn. Vi vil ta vare på deg,
beskytte deg – til du er stor.
Og så vil jeg la deg fly.
Men elske deg? Det vil jeg alltid gjøre.
Ukjent



Dikt til dåpsbarnet
Et lite barn
en liten kropp,
en liten hånd som
strekkes opp.
Du er et nydelig
lite smykke.
Med dåpsdagen
hjertelig til lykke.
Ukjent



Da mødre ble til
Da mødre ble til
var tanken ganske klar.
For mødre har noe i seg
som ingen andre har.

De øser av sin omsorg
og deler alt de vet.
De viser deg at livet
er håp og kjærlighet.

Derfor har vi mødre,
og dersom du spør meg.
Den beste mor i verden,
det er nettopp DEG.
Ukjent



Hundrevis av stjerner
Hundrevis av stjerner på nattehimmelen.
Hundrevis av skjell på badestranden.
Hundrevis av fugler synger i vrimmelen.
Hundrevis av fugler på den varme sanden.

Hundrevis av duggdråper på grenen.
Hundrevis av humler i blomsterengen.
Hundrevis av sommerfugler på plenen.
Men bare én mor i den hele, vide verden.
Ukjent



Å være mamma
Å være mamma
Å ha det travelt
Å pusse neser
Å tørke hender
Å vaske «fjeser»
Å bytte bleier
Å lappe bukser
Å synge viser
Å tørke tårer
Å sette plaster
Å være dommer

Å være mamma
kan være slitsomt
når huset flyter
og ryggen verker
og alle venter
at mamma ordner

Å være mamma
og alltid svare
når alle roper
og alle maser
Å skape minner
og gode vaner
Å være ærlig
og streng og kjærlig
Å være mamma
det er så viktig
Å være mamma
ja – det er herlig!
Ukjent




Jeg blir med i det
blandede kor:
Måtte ungen bli lik
både far og mor
Glede i huset
fra morgen til kveld
Gutten/jenta er kommet
med futt og sprell



Ordtak om far
My finger may be small, but I can still wrap my Daddy around it

Pappaer er engler med verktøykasse




Tenk å bære en spire i seg
Tenk å bære en spire i seg,
en liten spire som vokser og blir til liv
tenk å få kjenne det første livstegn
en liten fot som sparker
en hånd som famler i mørket
en gang skal foten trå i vanlig jord
en dag skal den vesle handa ligge i min
Ukjent

7 kommentarer:

  1. Hei mamma...
    Ville bare si at jeg er her. Kjenner du at jeg sparker litt i deg? Håper det ikke gjør vondt, jeg vil bare gi beskjed om at alt er bra her inne... Av og til glemmer jeg meg av, å sparker deg kanskje
    ikke på en stund. Da er det bra at du dytter litt i meg så jeg får si ifra at alt er fint. Jeg skal ikke
    sparke deg mer når jeg kommer ut, mamma, jeg lover! Unnskyld for at jeg gjorde sånn at du
    ble kvalm, mamma... Jeg gjorde det ikke med vilje... Skulle ønske jeg kunne trøstet deg når du
    kastet opp og var dårlig. Jeg er glad for at det endelig er over. Jeg er også lei meg for at
    bekkenet ditt gjør vondt, mamma... men jeg må jo ut, og det er ikke plass til at jeg skal komme
    meg gjennom. Jeg syns det er dumt at du blir trøtt og sliten av å ha meg inni magen, men jeg
    har ikke så mye energi, mamma, så da må jeg låne litt av din, og det er ganske slitsomt å bli til
    en baby skal jeg si deg. Jeg tror jeg får den beste mammaen i hele verden... En mamma som
    går gjennom 9 måneder med vondter bare for min skyld. Og som i tillegg sier at hun gleder seg
    så masse. For jeg har hørt at du og pappa snakker om meg, og at dere allerede er glad i meg
    og gleder dere til å treffe meg. Jeg er så glad for at du har pappa... Snille pappaen min som
    trøster deg når du gråter uten å helt vite hvorfor. Hjelper det viss jeg kiler deg litt?? Blir du
    glad da? For jeg hører at du plutselig begynner å le litt når jeg beveger meg... Vi må være
    flinke å hjelpe hverandre gjennom fødselen, for jeg tror det kommer til å være ganske vondt
    for begge. Men så når vi får se hverandre å ligge tett inntil hverandre så blir alt bare bra
    igjenn!!
    Alt vi har å se frem til du og jeg, mamma...

    SvarSlett
  2. Her er en til:

    En skjønn liten pike med små runde kinn
    Tenk så fantastisk at hun er din
    Nysgjerrige øyne du aldri vil glemme
    Å bli mor er den største lykken å kjenne


    Og en på engelsk:

    Hugs and cuddles, laughter, sighs
    Bedtime stories, lullabies
    The sweetest gift you could posess
    -a baby girl is happiness

    SvarSlett
  3. Takk!
    Så fint at noen har slike flotte sider med dikt og tekster - me like!

    Klem

    SvarSlett
  4. Takk for denne flotte sida !!

    SvarSlett
  5. Hive meg på og seie tusen takk!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker samlingen. :)

      Slett
  6. Diktet "Da mødre ble til" er ifølge dikt.org opprinnelig skrevet av Esra Karakoc. 😉

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!