Sider

tirsdag 16. september 2008

Bryllupsdikt

Har du forslag til andre dikt/ordtak - eller vet hvem som har skrevet de forskjellige - så hører jeg gjerne fra deg!
Se også:

Lærdom
Å elska
er å vera stille
nesten heile tida
og ha varme hender.

Å elska
er ikkje å vakta,
men å sjå ein annan veg
til rett tid.

Snakk ikkje om ekstasen
når du meiner kjærleiken.
Dei bur på kvar sin stad
og møtest sjeldan.

Snakk heller
om å gå til fots
gjennom ti tusen kvardagar
og aldri halda opp
med å vera den rette.

Å elska
er å tenna lys
og tørka tårer,
natt og dag.
[Alf A Sæter]

---oOo---

Elsk hverandre, men gjør ikke kjærligheten til et bånd:
La den heller være et bevegelig hav mellom deres sjelers kyster.

Fyll hverandres begere, men drikk ikke av ett beger.
Gi hverandre av deres brød, men spis ikke av det samme brødet.
Syng og dans og vær glade, men la den andre få være alene,
Slik strengene i en lutt er adskilte, selv om de skjelver i den
samme musikken.

Gi deres hjerter, men ikke i den andres varetekt.
For bare Livets hånd kan holde om deres hjerter.
Og stå sammen, men ikke altfor nær hverandre:
For templets pilarer står adskilte,
Og eketreet og sypressen vokser ikke i hverandres skygger.
[Utdrag fra Profeten av Kahlil Gibran]

---oOo---

«Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannhet. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.»
[1.kor, 13,4–7]

«Så blir de stående, disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.»
[1.kor, 13,13]

---oOo---

Ikke for nær
Ikke for nær
nei ikke for nær
da skygger vi for hverandre
vi vil leve i solen

men ikke for langt borte
for greinene våre må få stryke
hverandre i kveldsvinden

og i de dype nettene
vil vi føle den andres langsomme åndedrett
i takt med stjernene og skyene som driver sakte vekk
og i det første glitter av morgen
vil jeg høre løvet ditt rasle nær meg

ikke for nær
så vi suger næring av samme jord
for da kan vi aldri bli store

men så tett sammen
så vi kan ta i hverandre
når vi er ensomme
og falle nær hverandre
til slutt
[Egil Ulateig]
 
---oOo---

Å leva det er å elska Å leva det er å elska
det beste di sjel fekk nå,
å leva det er i arbeid
mot rikare mål å trå.

Å leva det er i livet
å finna det største verd,
å leva det er å vinna
til sanning i all si ferd.

Å leva det er å leggja
all urett og lygn i grav,
å leva det er som havet
å spegla ein himmel av.
[Salme, av Anders Vassbotn]

---oOo---

Vi kan ikkje eige kvarandre
dikt har fortalt oss
at vi ikkje kan eige kvarandre,
men vi kan låne kvarandre
og gløyme levere tilbake
[Arne Ruset]

---oOo---

Man elsker ikke det andre mennesket
på tross av dets feil og mangler,
men elsker det med dets feil og mangler
[Tollak B. Sirnes]

---oOo---

Ett liv för mig
Kan jag få skänka dig en ton
och samtidigt dela den med dig
en önskan jag har och jag känner ditt svar,
vi behöver inga ord.

Kan jag få skänka dig min tid
och vill du sen dela den med mig.
I säkert förvar nu mitt hjärta du har
och varje stund jag är med dig
så vet jag att min dröm har blivit sann.

Ett liv för mig är ett liv med dig.
Doften av ditt hår, varje liten tår
gör mig mera säker på
att ett liv för mig är ett liv med dig.
Jag kommer alltid, alltid att älska dig.
Kan jag få skänka dig en ros,
en vacker och annorlunda ros.

Den finns bara i vår blomfantasi
och varje morgon slår den ut.
Kan jag få skänka dig en ton,
som alltid ska spela inom dig.

Försikigt men fri klingar vår melodi
och när den stilla flyter på,
då vet vi att vår dröm har blivit sann.
Ett liv för mig är ett liv med dig.

Doften av ditt hår, varje liten tår
gör mig mera säker på
att ett liv för mig är ett liv med dig.
Jag kommer alltid, alltid att älska dig.
Ett liv för mig är ett liv med dig.
[Anders Edenroth]

---oOo---

Samlivsgartnerfaget
Et samliv er ei plante
av det sarte, skjøre slaget,
som med riktig pleie
kan få vokse til et tre.

Det er bare det at selve
samlivsgartnerfaget
bygger på en viten
det er lett å overse.

Mange tror at lykken
er det vakreste i hagen
det som dufter deiligst
som er fargerikt og frekt.

Men det viktigste av alt
er det du ikke ser i dagen
at rotsystemet slynger seg
i tillit og respekt.

Det kan være fristende
å luke bort det meste
alt som virker vissent
alt som tørker inn og dør.

Men husk at tomme greiner
eier kimen til det neste,
og kanskje er det vakrere
enn det du hadde før.
[Tommy Rodahl]

---oOo---

Må dagene skinne
Må dagene skinne strålende farger
et høytidsminne gjennom livet frem.
Må livet bli en rad av lykkedager
som kjærligheten kun kan skape dem.
[ukjent]

---oOo---

Må kjærligheten adderes
Må kjærligheten adderes
gledene multipliseres
sorgene subtraheres,
inntektene divideres
og verden formeres!
[ukjent]

---oOo---

Se solen
Se solen i hverandre
når det regner som mest.
[T.W.]

---oOo---

To må man være
To må man være om livet skal lykkes
to når et kjærlighetstempel skal smykkes
to når det stormer
to i det stille
to for å kunne
og to for å ville
[Ukjent]

---oOo---

Dit du går, vil jeg gå,
og der du blir, vil jeg bli
[Ruth 1:16]

---oOo---

Du kysset mine øyne
og from av fryd jeg ber;
at usselhet og ondskap
ei må finnes mer,
men at et vell av godhet
fra nå må stråle frem,
og møte mine øyne
fordi du kysset dem
[Herman Wildenvey]

---oOo---

De lykkelige to
De enes om det samme navn og bygger seg et bo,
så blir de i hverandres favn De lykkelige to.

De pynter hus og eiendom med stas av alle slag,
men vet så vel at ikke Rom, ble bygget på en dag.

Og over deres dør skal stå: I godt og ondt vær tro!
da vil det vonde aldri nå, De lykkelig to!
[Herman Wildenvey]

---oOo---

Ditt ansikte: mina händers glädje
Ditt ansikte: en stilla sjö
över vilken vinden och gräset vajar
med mörka skuggor
Din blekhet: så tyst och vilsam
likt fallande snö
men ej vit och kall
utan ljus och värmande som snöns tystnad
Din mun: en leende dröm
(kysses den ständigt av sköna minnen?)
Din underläpp: så full och tung
en droppe som älskar sin egen tyngd
och vägrar att falla
Din överläpp: en pensels djärva tunna vingstreck
Ditt leende: o ge mig en mjuk snöboll
att smälta i min hands barnaglädje!
Dina ögon: mörka frågor i barnaland
frågor bortom alla frågor
Din panna: sten i månljus natt
Din panna: välvd likt en upp-och-nervänd båt
som lyssnar till och famnar vågornas hemlighet
vågornas hemlighet som är kärlek
Din kind: ett litet bo för min kind
där jag kan få vila från kärleken
i kärleken.
[Maria Wine]

---oOo---

Det først møte
Det første møtes sødme,
det er som sang i skogen,
det er som sang på vågen
i solens siste rødme, -
det er som horin i uren,
de tonende sekunder
hvori vi med naturen forenes i det under
[Bjørnstjerne Bjørnson]

---oOo---

En god hustru, hvem finner henne?
Mer er hun verdt enn juveler!
[Salomos ordspråk 31:10]

---oOo---

Hva er kjærlighet?
Det er en egen følelse,
den du bare får,
når du åpner hjertet ditt
og en annen i sentrum står.

Det er et ømt og kjærlig smil,
bare ment for deg.
Når utfordringer kommer til,
hjelper den deg i vei.

Det er et blikk i øynene som sier
«jeg forstår»
Den stille gleden du føler
når noen stryker ditt hår.
Delte minner og drømmer.
Kjærlighet gir lys og kraft.

Det som er lykken i mitt liv
er at jeg kan dele det med deg...
dele håp og drømmer,
gleder og vennskap
- og mest av alt kjærligheten.
[Vet du forfatteren på denne?]

---oOo---

Lykke
Lykke,
det er å kjenne deg
og se deg smile og le

Lykke,
det er å elske deg
med håp og sjelefred.

Lykke,
det er å savne deg
med alt det som er mitt

Lykke
det er å omfavne deg
med hjertet ditt
mot mitt

Lykke
det er å kunne si
at du min kjære
er blitt
den som har bundet hjertet mitt
med bånd som aldri blir slitt.
[Randi Nielsen]

---oOo---

Mitt hjerte er ditt
Kjærlighet kommer, og kjærlighet går.
Ingen veit vægen vi vandre.
Men din vil je vara i dager og år.
Je vil itte sjå på ændre.

Mitt hjerte er ditt, ditt hjerte er mitt.
Og visa med seljelyd låter.
Min glede er din, din glede er min.
Og sorgen er min når du gråter.

Kjærlighetsrosa er frodig og sterk.
Den kan få knopper og bløme
Kjærlighetsrosa er skaperens verk.
Det skal vi æiller forgløme...

Mitt hjerte er ditt, ditt hjerte er mitt.
Og visa med seljelyd låter.
Min glede er din, din glede er min.
Og sorgen er min når du gråter
[Tekst: Nils Ferlin]
[Oversettelse: Alf Prøysen]


---oOo---

To sjeler møtes i måneskinn
Den ene sier Vil du bli min?
Hånd i hånd igjennom livet
skal jeg gå med deg ved min side.

Kom og ta min hånd, min kjære
Sammen skal vi alltid være.
For endelig har dagen kommet
Da to skal bli til en
[Marit Cress]


Det viktigste er ikke å tenke likt
men å tenke sammen
[Ukjent]


Kjærlighet er som en fiolin.
Musikken kan stoppe nå og da,
men strengene er der bestandig

[Ukjent]

3 kommentarer:

  1. Hei kjære deg, takk for at du har delt disse flotte diktene. Endelig fant jeg noe av det jeg var ute etter til en spesiell andledning.

    SvarSlett
  2. "Å leva det er å elska" er skrevet av Anders Vassbotn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hjelpen. Oppdatert nå. :)

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!